Ik geniet ontzettend van het ondernemerschap. De ups & downs en de lessen die daar bij horen. Over die ups horen en lezen we ontzettend veel. De downs daarentegen, blijven vaak achter een gesloten deur. Daardoor lijkt het soms alsof jij de enige bent, bij wie het ondernemerschap niet altijd vanzelf gaat. Maar geloof mij, elke ondernemer kan hier genoeg verhalen over vertellen.
Afgelopen maand had ik weer een mooi voorbeeld.
Januari was begonnen en ik had er zin in! Dit jaar staat in het teken van zichtbaarheid. Opvallen in de massa. Social media speelt hierin een belangrijke rol. Hier ligt niet echt mijn grootste talent, nooit geweest. Dus ben ik daar vorig jaar helemaal in gedoken, want ik wil hier wél mijn weg in vinden.
Op basis van allerlei tips, adviezen, theorieën en webinars dacht ik de code te hebben gekraakt. Ik had een strategie uitgewerkt, mijn focus en doelen bepaald met de maandelijkse mijlpalen. Helemaal volgens het boekje. En ik was trots als een pauw!
Toen werd het februari…en ik was (heel even!) bereid om de handdoek in de ring te gooien.
Na een héle maand consistent content maken, schrijven, posten en spelen met hashtags had ik op Instagram welgeteld één nieuwe volger, op LinkedIn ging het wel een stuk beter. Maar mijn nieuwjaarsactie had niks zichtbaars opgeleverd. Ouch, dit is niet waarvoor ik al dat werk had gedaan.
Ik was teleurgesteld en misschien zelfs wel een beetje verontwaardigd. Zó overtuigd was ik van mijn strategie.
Waarom deel ik dit nou?
Omdat je soms gewoon even teleurgesteld mag zijn.
Omdat je dus écht niet de enige bent die zich soms zo voelt.
Omdat het belangrijk is om te leren hoe jij hier mee om kunt gaan.
Gun jezelf de tijd om te leren wat voor jou werkt.
En blijf volhouden
Voor mij werkt het om die eerste reactie te laten zakken. Emotie is wel een belangrijk signaal, maar nooit een goede raadgever. Daarna zet ik de feiten op een rijtje. Onderzoek ik wat niet heeft gewerkt en wat wél. Zodat ik nieuwe keuzes kan maken om verder te gaan.
Ik had me in dit geval te veel blind gestaard. Social media is een lange termijn strategie en dat was ik uit het oog verloren. Één maand consistent posten is niets. Maak daar maanden van (of langer). Daarbij is dit een middel en niet een doel op zich. Er zijn natuurlijk veel meer manieren om zichtbaarder te worden. Dat zet het allemaal in een heel ander perspectief.
En ik ben nou eenmaal geen marketingexpert. Het is learning-on-the-go en daarin mag ik dus ook best wat meer geduld met mezelf hebben.
Aan de andere kant heeft dit ook te veel tijd en energie gekost en mag ik mijn social media- aanpak bijstellen zodat ik het daadwerkelijk lang genoeg vol ga houden om er ook de vruchten van te kunnen plukken.
Hopelijk is mijn les ook een reminder voor jou. Soms wil jij sneller dan het gaat. Dan botst jouw passie en overtuiging even met de realiteit. Dat is niet erg. Je schakelt en geeft gewoon weer opnieuw gas.
Zoals Loesje zegt:
"Vallen en Opstaan en tussendoor leer ik ook nog koprollen"
Liefs,
Pauline